Kent Martinussen, vd för Dansk Arkitektur Center DAC, har flyttat in i helt nya lokaler ritade av OMA precis intill Bryghuset och Sorte Diamant. Nytändning och en utmaning för dansk arkitektur, eller en institutionalisering av DAC:s prisade utställningsverksamhet?
DAC är ju till skillnad från ArkDes i Stockholm känt för utmanande utställningar, i Stockholm har bara Färgfabriken lyckats väcka lika mycket debatt. Welcome Home, er allra första utställning känns dock som en rätt överpedagogisk exposé över danskarnas boende, här ställs inte riktigt de stora frågorna?
– Vi tar ju emot uppåt 10 000 skolbarn per år, det här är en historisk introduktion till hur vårt boende har utvecklat sig och vi har fullt medvetet valt bort att visa upp alla läckra arkitektritade villor för samhällets välbeställda. Men om du går ned i Guldgalleriet så har du Olafur Eliassons interaktiva konstverk Multiple Shadow House som visar hur konsten kan öppna och ge en förståelse av dig själv.
OMA:s chefsarkitekt Ellen van Loon har medgett att de arbetade med en mer anarkistisk vision som dock slipats bort under projekteringen. OMA har ju i projekt efter projekt med minst sagt blandad framgång försökt återskapa staden överlagrade kaos inne i olika typer av byggnadsverk. Var det bara en from förhoppning att avgränsningarna mellan stadsförnyelsehuben BLOXHUB och DAC skulle vara mer flytande, inte så mycket kodlås och vakter?
– Det var nog bara en tanke… Men med all den här transparensen så säger museifolk att det här är ju helt vilt, kan man verkligen bedriva utställningsverksamhet här? Jo, det fungerar! Du ser folk som arbetar här, andra som vaknar och gör frukost i lägenheterna allra högst upp, du ser barn och kontorsklädda, det provocerar många. För mig är det helt fantastiskt, det fungerar ju som verkligen som en kondenserande byggnad dit vi bjuder in alla för att sedan med vår hjälp kunna utforska arkitekturstaden Köpenhamn!
I Sverige är den utländska arkitektkonkurrensen närmast obefintlig, fast danskarna vinner ju stort gång på gång. Vad betyder det att OMA ritar mitt i Köpenhamns allra mest historiska miljö?
– Vi har inte alltid varit så öppna. Före Fredrik V anlitades det franska, holländska och tyska arkitekter, men när han fick Kunstakademiet i present på sin 31-årsdag 1754 så stängde sig Danmark i 240 år. Sedan början av nittiotalet har vi däremot bjudit in utländska arkitekter igen: Zaha Hadid med Ordrupgaard, Steven Holls konstmuseum i Herning och inte minst Daniel Libeskind lilla Judiska museum här precis intill.
Nya Nobelcentret i Stockholm har en upphovsman från den internationella arkitekturscenen, men misstanken att David Chipperfields byggnad kommer att användas för att bygga kontor mitt i staden får mig att misstänka ett liknande scenario här på Bryghuspladsen?
– DAC har cirka en fjärdedel av byggnaden, högst upp är det bostäder, parkering längst ned, och så café och restaurang. Kontoren utgör cirka 9 000 kvadratmeter, men avsikten är inte att bygga dyra kontor. Realdania har köpt grunden av Ørestadsselskabet, som finansierat bygget av Ørestaden och Metron, med kravet att här ska byggas någon form av kulturcenter och lägenheter. De garanterar BLOXHUB stadsförnyelseverksamheten i minst tio år.
Publicerad i Sydsvenskan 2018, Rum 2018