journalistik&fotografi

Internet och integritet


I Dave Eggers just utkomna roman The Circle beskrivs en framtid där företaget med samma namn på Googlevis kartlägger och kontrollerar alla våra göranden både i den virtuella och reella världen. Huvudpersonen Mae Holland stormtrivs på megaföretagets campus utan att riktigt inse att hon säljer ut sin egen identitet och förvandlas till en totalexponerad perfekt nätanvändare. Efter jobbet skannar hon nätflödet för att först ivrigt men snart trött kommentera och gilla som flimrar förbi på skärmen. När hennes chef på närmast religiöst manér presenterar SeeChange, en billig kamera inte mycket större än en tumme utplacerad och uppkopplad överallt, är drömmen att medborgarna ska bli mer moraliska i vetskapen att vad de än gör så är det alltid någon som ser dem. Och det största hotet mot vår integritet är nog inte NSA och deras kompanjoner i säkerhetstjänster världen runt. Efter Snowdens avslöjanden ställs de nu till svars för ett vittfamnande spioneri som kommit att omfatta nära allt vi tar oss för på nätet. Problemet med det dubiösa argumentet ”du har inget att vara rädd för om du inte har något att dölja” är istället hur en alltmer omfattande kartläggning av våra liv används av en rad privata nätföretag. Och egentligen är det rätt underligt att Internet, som räknar någonstans kring 2 miljarder användare världen runt, styrs av ett fåtal allt mäktigare företag. Samtidigt som de i sina villkor lovar att skydda och respektera vår integritet så snokar de reda på mesta möjliga. Inte för att övervaka oss som i litteraturens dystopier, utan för att i detalj kunna kartlägga våra konsumtionsmönster för att kunna profitera på riktad reklam. Och visst är vi många intet ont anande som mer än gärna delar med oss av vardagens allt smått och stort i de sociala mediernas både exhibitionistiska och voyeuristiska nätkultur. När Rebecca MacKinnon, tidigare CNN-reporter och nu aktiv i tankesmedjan New America Foundation, utkom med boken Consent of the Networked häromåret, hävdade hon att det är hög tid för ett nätets Magna Charta. Under Internetdagarna i Stockholm i slutet av november kommer hon också att berätta hur hon och andra forskare rankar olika nätföretags syn på integritet och yttrandefrihet i världsomspännande Ranking Digital Rights. Företag och regeringar ska hållas ansvariga för hur de samlar in och förmedlar digital information, och vi ska alla garanteras yttrandefrihet på nätet i samma anda som i FN:s deklaration för de mänskliga rättigheterna. Det handlar både om att garantera det offentliga samtalets frihet och att bevara nätet som en otyglat upprorisk kreativ plats. Företags påstått goda vilja har hitintills mest varit tomma ord för att dölja de verkliga avsikterna som liknar The Circle’s orwellianska motton: Hemligheter är lögner. Att dela med sig är omtanke. Integritet är stöld.


Beställd av Sydsvenskan 2013, opublicerad

START  •  CALIMERO  •  ARTIKELARKIV  •  TEXTS IN ENGLISH  • @  • ©