journalistik&fotografi

Surrealistisk Gehry vid Hudson River


Är det verkligen en Gehry? Det är inte underligt om man bli osäker, det ser mest ut som en inspirerad kopia, eller till och med en Greg Lynn. Och så när som på ett café djupt inne i Condé Nasts byggnad vid Times Square så har stjärnarkitekten Gehry alla förslag till trots ännu inte lyckats få något byggt i New York. Det nya kontorshuset för IAC (Barry Dillers InterActive Corp) vid West Side Highway vid Hudson River, mellan 18:nde och 19:nde gatan, är skepticismen till trots en äkta Gehry. Inte för att det direkt passar in i den gamla ruffiga industri- och magasinsbebyggelsen, här är det istället segel och hav som ska frammanas med en arkitekturikon signerad den fria formens mästare.


IAC räknar med att flytta in 300 av sin medarbetare i niovåningsbyggnaden som ska stå klar till i mars nästa år. Idag är man utspridda på sex olika ställen, de flesta strax intill Carnegie Hall. Barry Dillers IT-imperium spänner från Ticketmaster till teveshoppen HSN till dataträffen Match.com och sökmotorn Ask Jeeves. IAC:s nya byggnad är delvis finansierat med skattefria Liberty Bonds, en subventionerad modell skapad av kongressen efter den elfte september och som mest utnyttjats för återuppbyggnaden i Downtown.


Frank O. Gehry visar med all tydlighet att glasarkitektur kan vara något helt annat än det som byggs i Sverige. Det är inte bara fasaden som antagit ett konstnärligt språk, de olika graderna av transparens är allt annat än modernistiskt avslöjande, snarare barocka i sin lekfullhet. Och man får väl förlåta Gehry hans avståndstagande till de omgivande byggnaderna eftersom deras tid ändå är räknad, om Gehrys signatur däremot räcker för att sätta IAC på arkitekturkartan är däremot inte givet.

START  •  CALIMERO  •  ARTIKELARKIV  •  TEXTS IN ENGLISH  • @  • ©